середа, 11 листопада 2015 р.

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ


Тренінг
на тему:
„Використання інформаційно-комунікаційних (ІК)  та телекомунікаційних технологій (ТКТ)  під час навчально-виховного процесу в загальноосвітніх закладах нового типу”




Методи роботи: робота в групах, „Мікрофон”, демонстрація, презентація, асоціативний рядок, колаж.



Поняття і терміни: „інформатизація суспільства”, „інформатизація освіти”, ”комп’ютерні технології навчання”


Епіграф:
 Урок – це дзеркало загальної і педагогічної
культури вчителя, мірило його інтелектуального
багатства, показник його світогляду й ерудиції.
В.О.Сухомлинський



Підготувала:
вчитель української мови
                                                                              та літератури гімназії № 9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
                                                                       Дуняшенко Наталія Василівна



Мета:
o   Познайомити учасників один з одним, створити доброзичливу атмосферу для ефективної співпраці;
o   Прийняти правила для продуктивної роботи груп під час тренінгу;
o   Ознайомити учасників з поняттям „тренінг”;
o   Провести роботу в групах з проблеми: „Використання інформаційно-комунікаційних (ІК)  та телекомунікаційних технологій (ТКТ)  під час навчально-виховного процесу в загальноосвітньому закладі нового типу” шляхом виконання ряду вправ;
o   Підвести підсумки заняття.


Хід заняття:

Вступне слово:
Суспільство і час ставлять перед школою нові завдання, вирішення яких вимагає нових підходів до навчання. Змінюються програми, з’являються нові підручники, технології, моделі навчання, що предявляють до вчителя вимоги з оволодіння та застосування в своїй практиці інновацій.
Поняття „інформаційне суспільство” та „інформаційний простір” пов’язують, здебільшого, з новим суспільним станом, який склався внаслідок розповсюдження персональних комп’ютерів та всесвітньої мережі Internet. Основою освітньої системи є високоякісне і високотехнологічне інформаційно-освітнє середовище. Його створення і розвиток – технічно складне завдання. Але саме воно дозволяє системі освіти докорінно модернізувати свою технологічну базу, перейти до освітньої технології в широкому значенні цього слова і здійснити прорив до відкритої освітньої системи, що відповідає сучасним вимогам.
Ми зібралися в цій залі (аудиторії), щоб провести засідання творчої групи „Технологія моделювання уроку з використанням  ІКТ” у формі тренінгу з проблеми: „Використання інформаційно-комунікаційних (ІКТ)  та телекомунікаційних технологій (ТКТ)  під час навчально-виховного процесу в загальноосвітньому закладі нового типу”.
Отож почнімо!
Орієнтовані відповіді:
.     Ми тут зібралися, щоб обговорити проблему інформатизації освіти. Розширити свої знання з цієї теми.
.     Ми тут, щоб розширити свій кругозір, щоб глибше пізнати, що таке „ІКТ” та „ТКТ”, поділитися власним досвідом із запровадження даної методики.
.     Ми очікуємо від цього заняття свіжих думок, раціональних прикладів вирішення поставлених завдань та проблем.

Тренер пропонує правила роботи в малих групах (на окремих аркушах), які допоможуть працювати під час виконання завдань в таких групах:
Правила роботи в групах:
1.     Необхідно швидко розподілити „ролі” (краще за бажанням кожного).
2.     У процесі роботи групи кожен може виражати власну думку (наприклад, по черзі).
3.     Коли один говорить – інші слухають.
4.     Обговорюють ідеї, а не особистість.
5.     Група прагне дійти спільної думки.


Ролі в групі:
Обовязки спікера:
v Зачитувати групові завдання.
v Встановлювати порядок виконання.
v Визначати того, хто буде стежити за часом.
v Пропонувати членам групи виступати по черзі.
v Стежити за записами, які робить секретар, допомагати йому чіткими формулюваннями; узагальнювати думки інших членів групи.
v Активізувати роботу групи.
v Якщо необхідно, підсумовувати роботу.
v Визначати доповідача або самому відповідати про підсумки роботи групи.
v Підтримувати дисципліну під час групової роботи.
Обовязки секретаря:
Ø Вести записи результатів групової роботи; чітко визначати відповіді групи на кожне питання.
Ø Вимагати від групи або більшої її частини вироблення єдиної думки.
Ø Вести записи чітко і розбірливо.
Ø Бути готовим висловити думку групи під час підведення підсумків або допомогти тому, хто відповідає.
Інформаційне повідомлення (на окремому аркуші):
Термін „тренінг” походить від англійського „to train” – навчати, тренувати.
Тренінг – це запланований процес, призначений надати або поновити знання та навички і перевірити ставлення до проблеми, ідеї, поведінку з метою їхньої зміни чи оновлення.
Тренінг – це:
o   Ефективна форма роботи для засвоєння знань;
o   Інструмент для формування умінь і навичок;
o   Спілкування в довірчій атмосфері і неформальній обстановці;
o   Пізнання себе і навколишнього світу.
Специфічні риси тренінгу:
F Дотримання певних принципів групової роботи;
F Наявність більш-менш постійної групи (переважно від 15 до 20 осіб, що періодично збираються на зустрічі чи працюють безперервно протягом двох-п’яти днів);
F Певна просторова організація (частіше за все – робота у зручному ізольованому приміщенні, де учасники переважну частину часу сидять у колі);
F Використання активних та інтерактивних методів роботи;
F Об’єктивація суб’єктивних почуттів, емоцій, думок, знань учасників групи стосовно подій, які відбуваються в групі.
Тренінги бувають різних видів: соціально-просвітницькі, соціально-педагогічні, особистісного росту, комунікативні.
Тренер рекомендує учасникам самостійно ознайомитись з вищезазначеними матеріалами (Інформаційне повідомлення (на окремому аркуші)).
Запитання для обговорення:
! Чим відрізняється тренінг від традиційного навчання?
(метод „Мікрофон”)
Орієнтовані відповіді:
§ Тренінг відрізняється від традиційного навчання тим, що створюється неформальна обстановка, що дозволяє учасникам повністю розкритися, більше поглинути знань.
§ Тренінг – це певний вид діяльності, в процесі роботи якого покращуються якості спільної взаємодії. Розвивається якість мислити логічно, глобально, неординарно. Розвивається уява та творчі здібності. Підвищується рівень моральної самосвідомості. Основна особливість тренінгу – непідготовленість, що спонукає до власне мислення та розвитку власних ідей.
§ Це метод вдосконалення знань з певного предмету або теми. Тренінг має „суспільні риси” і поділяється на індивідуальний і колективний. Ми вважаємо, що відмінність тренінгу від звичайного уроку полягає в тому, що під час уроку учні більше спілкуються з вчителем, а під час тренінгу - один з одним.
§ Тренінг – це певні вправи, призначені для вдосконалення вмінь та навичок. Така форма роботи сприяє розвитку уяви, мислення, інтелекту. В тренінгах виділяються конкретні проблеми і питання. Тренінг – це спілкування в довірчій атмосфері та неформальній обстановці.
§ Тренінг – це практика з певного виду діяльності з метою її поглиблення та вдосконалення. Види: індивідуальний, колективний, практичний, теоретичний.
Інформатизація суспільства є процесом активного повсюдного використання інформаційної техніки для виробництва, переробки, збереження й поширення інформації, особливо знань.
Інформатизація освіти – це процес забезпечення сфери освіти теорією і практикою розробки й використання сучасних інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання та виховання.
Комп’ютерні технології навчання – це процеси підготовки і передачі інформації учневі, засобом здійснення яких є комп’ютер.
Після презентації спікерами думки групи, тренер узагальнює зміст поняття „мета НІТ” (підготовка учнів  до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства).

***
„Використання інформаційних технологій надає учням можливість заглянути в сутність науки...”
***
„Метод проектів стимулює самостійну пізнавальну думку учнів...”
***
„Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи...”
***
„Використання методу проектів, їх поєднання з інформаційними технологіями дає можливість організувати навчальний процес, орієнтований на особистість учня, з урахуванням його індивідуальних особливостей і здібностей...


Інтелігентність
Ерудиція
Зацікавленість
Комунікативність
Справедливість
Вміння слухати
Почуття гумору
Доброта
Любов та повага до дітей
Знання
Розум
Активність
Професійність
Шляхетність
Якості вчителя, якого чекають

Висновок: Основною професійно значимою якістю сучасного вчителя є інноваційний стиль науково-педагогічного мислення (зокрема використання ІКТ та ТКТ), готовність до створення нових цінностей і прийняття творчих рішень.
Робота з епіграфом: Прокоментуйте вислів В.О.Сухомлинського

Обміркуйте та виконайте:
Завдання групам:
Звичайно, в сучасних педагогічних технологіях є як переваги, так і недоліки. Окресліть доцільність та недоліки використання інформаційних технологій в навчально-виховному процесі (3 хв. – обмірковування; 2 хв. – озвучення та коментарі) – ведучий робить записи на ватмані
ПЕРЕВАГИ                                                        НЕДОЛІКИ
Є можливість заощадити час (контрольні роботи, тестові програми)
Використання компютерної техніки робить урок цікавим і по-справжньому сучасним
Індивідуалізація навчання
Контроль і підбиття підсумків проходять обєктивно і своєчасно

Висновок:
Отже, шановне товариство, суспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості ІКТ і навчитися грамотно застосовувати їх. Насамперед в освіті. Основним завданням впровадження ІКТ у навчально-виховний процес є підвищення зацікавленості учнів навчанням, зростання результативності і якості навчальних досягнень учнів, розвиток їх пізнавальних інтересів, підготовка покоління, спроможного активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформатизацією. Наше ж завдання – бути вчителями, яких чекають...

Використана література:
1.     Савич Ж.В., Сивогракові З.А., Петрик О.М. та ін. Вирішувати нам – відповідати нам. Методичні рекомендації з проведення тренінг-курсу підлітками-інструкторами: Посібник: - К.: Навчальна книга, 2002. – 255 с.
2.     А. Букач. Інформаційні та комунікаційні технології в освітній системі міста // Школа / для заступників і не тільки, грудень 2007, № 12, с.77
3.     О.Биков. Новітні інформаційні технології в навчально-виховному процесі // Школа / для заступників і не тільки, липень 2008, № 7 (31), с.75





Немає коментарів:

Дописати коментар